BAKGRUNN / DAGENS SITUASJON Ny St. Olav videregående skole i Sarpsborg skal etableres som nybygg på samme sted som dagens videregående skole med utvidelse mot nord. Skolen ønskes bygget i to byggetrinn slik at dagens skole kan benyttes frem til annet byggetrinn realiseres. Når den står ferdig er det et ønske at den nye skolen representere en fremtidsrettet skole både som læringsarena og som et foregangsprosjekt innen miljø og bærekraft. Nye St. Olav videregående skole er dimensjonert for 945 elever. I tillegg vil skolen huse 145 ansatte. Skolen skal bygges med fleksibel klasseromsinndeling, med god tilgang på grupperom, vrimleareal og samlingsarenaer og det skal være god utnyttelse av undervisningsarealene. Vi har en visjon om å skape Østfolds nye forbildeprosjekt innenfor energi og miljø. Dette har preget vårt arbeid med å utvikle og designe et skolebygg for St. Olav videregående skole. Det høye ambisjonsnivået påvirker det arkitektoniske utrykket, oppføring av bygget og bruk av bygget etter ferdigstillelse.
PROSJEKTETS MÅL OG INTENSJONER Prosjektets mål: «Å utvikle et attraktivt skolebygg som med en organisering og utforming blir et forbilde prosjekt innen arkitektur, miljø/ energi». Det er et ønske å utvikle en skole som stimulerer til mestring, læring og samhandling og bidrar til en bærekraftig samfunnsutvikling. Skolen skal ha relevante og fremtidsrettede digitale og kreative læringsaktiviteter og skal forberede elevene til aktiv deltagelse i et bærekraftig og digitalisert samfunn preget av entreprenørskap, kreativitet og innovasjon som kan fremme lokal næringsutvikling. For å få til denne utviklingen i skolen krever dette at den har et trygt og inkluderende læringsmiljø med vektlegging på trivsel, læring og samhandling. En av de viktigste ressursene i en skole er lærerkreftene og ved å tiltrekke seg gode lærere bygger man oppunder og utvikler en god skole. Det er derfor lagt vekt på at lærerne har gode arbeidsforhold, et velfungerende pauserom og gode forhold for trening og tilgang til garderober. Bygget skal fremstå som bærekraftig og miljøriktig, slik at bygget i seg selv bidrar til å øke bevisstheten og holdningene til miljø og ressursbruk for alle elevene ved skolen. Det må det legges vekt på materialitet og arkitektonisk form i tilknytning til moderne og energiriktig teknologi. Det er viktig at informasjon rundt byggets energiforbruk og produksjon synliggjøres for alle brukerne.