Vestland fylkeskommunes intensjon med samlokaliseringen av Stord Videregåande skule er å «skape et skoleanlegg som styrker likeverd og samarbeid mellom yrkesfaglig og studiespesialiserende studieretninger.»
Det arkitektoniske svaret er å gi skolen et hjerte, en muskel for samarbeid og identitet. Dette hjertet legger vi umiddelbart tilgjengelig ved adkomst fra sør, synlig nært og fjernt og demokratisk. Fra hjertet med alle fellesfunksjonene går kommunikasjonsårene, arteriene, til alle skolens baser. Arteriene går rundt et atrium, en grønn lunge, en skyggehage, -en stedlig boreal regnskog. Den gir oversikt og innsyn til og fra kantine, bibliotek, vrimleareal, baser, garderober, horisontal- og vertikal bevegelse.
Andre byggetrinn kobles likeverdig til hjertet. Skolen har nå to lunger, en indre og en ytre. Som med to hjernehalvdeler er skolen nå komplett, likeverdig og rustet for nye utfordringer!
Hjertet ligger transparent under et utkraget bygningsvolum som effektivt og fleksibelt huser administrasjon og undervisningsrom i etasjene over, sammenkoblet med åpne og lukkede trapper og heiser for valgbar eksponering. Transparensen gir sammenkobling og likeverd mellom fellesarealer og indre og ytre skolegård. Atriet, den grønne lungen, blir eksponert for hele bygget. Konseptet unngår å bli introvert og privat.
Grepet er å åpne opp, synliggjøre og demokratisere.